Deprem Sarsıntısı Ulaşmadan Önce Vatandaşlara Otonom Uyarı Gönderecek Sistem Aktif Edildi
Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD), Türkiye genelindeki sismik ağlar ile entegre çalışan yeni 'Mobil Deprem Erken Uyarı Hücresel Yayın Sistemi'ni 22 Haziran 2026 tarihi itibarıyla devreye aldığını açıkladı. Sistem, fay hatlarına yakın sismik istasyonlardan gelen birincil (P) dalgalarını analiz ederek, yıkıcı ikincil (S) dalgaları yerleşim yerlerine ulaşmadan 10 ila 15 saniye önce bölgedeki vatandaşların akıllı telefonlarına yüksek sesli acil durum bildirimi gönderiyor.
Hücresel Yayın Teknolojisiyle Saniyeler İçinde Milyonlara Ulaşım
Yeni erken uyarı sistemi, standart SMS altyapısının aksine şebeke yoğunluğundan etkilenmeyen 'Cell Broadcast' (hücresel yayın) teknolojisini kullanıyor. AFAD Başkanı yaptığı açıklamada, "10 saniyelik bir erken uyarı bile vatandaşlarımızın deprem anında çök-kapan-tutun pozisyonu alması ve asansör ile doğalgaz hatlarının otomatik kesilmesi için hayati önem taşımaktadır; sistem operatörlerle ortaklaşa test edilerek başarıyla tamamlanmıştır" dedi.
Doğalgaz ve Elektrik Şebekeleriyle Otomatik Entegrasyon
AFAD'ın yeni erken uyarı sinyali, sadece vatandaşların telefonlarına değil, aynı zamanda şehirlerin altyapı şebekelerine de eş zamanlı olarak iletilecek. Deprem Uzmanı Dr. Oğuzhan Yalçın, "Sinyalin ulaşmasıyla birlikte Marmara doğalgaz vanalarının ve hızlı tren hatlarının otonom olarak durdurulması, deprem sonrası çıkabilecek yangınları ve kazaları %80 oranında engelleyecektir" değerlendirmesini yaptı.